Nokia N95-1 Coole Gadget of toch niet zo..

Net 1 dag in mijn bezit. Een Nokia N95-1 (eerste serie) uiteraard dus een beetje lopen spelen met de mogelijkheden. Dit is toch echt wel een gaaf ding. 5mp camera, stereo microfoon, bewegingssensor, mediacenter, FM-radio, Portofoonfunctie, email, internet. en de mogelijkheden die je daar allemaal mee kan lijken wel eindeloos. Uiteraard is deze telefoon geschikt voor alle netwerken en beschikt hij over Wlan, Wifi, Bluetooth, Infrarood en Umts. Via een USB-kabel is het mogelijk je telefoon eenvoudig met een computer te verbinden m te updaten en onderhouden.

Ik moet er even aan wennen. Mijn vorige toestel was het eerste model 6600 van Nokia en had navigatie met een externe GPS-muis. Hier zit een GPS ingebouwd en er staat Tomtom op geinstalleerd. Ik zal het zelf niet veel gebruiken omdat ik een Tomtom heb maar het kan zeker van pas komen. Nokia Maps is een variant en gebruikt ook het GPS systeem. Hoe het precies werkt ben ik nog aan het uitzoeken. Het is zoiets als een navigatie. Je download gratis een kaart van de omgeving waar je bent en zo kun je navigeren in de directe omgeving. Echter, is dit zonder de gesproken instructies zoals een normaal systeem. Als je dit wel wilt is ht mogelijk via een abonnement.

De Camera is dik in orde. Voor een telefoon komen er zeer mooie en scherpe plaatjes uit. Het filmen is eindelijk voor een telefoon dik in orde. 50 minuten kon ik er mee filmen en ook dat ziet er zeer goed uit. Morgen zal ik een klein filmpje maken en kijken of ik deze op de site kan plaatsen.

De telefoon beschikt over stereo speakers en microfoon waardoor je mooie opnamen kan maken maar ook MP3 bestanden kan afspelen. De radio werkt alleen als je een hoofdtelefoon aansluit. Iets wat ik wel een minpunt vind.

Ander minpuntje is is de slechte kwaliteit van de 2e camera aan de voorkant terwijl er een zeer goede Carl-Zeis op de achterkant zit. Voor de rest een erg mooi toestel wat eigenlijk alles kan. Van bellen tot fotograferen en van internetten tot radio luisteren en tv kijken. Als je het nog niet genoeg vind? gebruik hem als beveilingscamera want er zit een bewegings-sensor in. kantel je telefoon en je scherm draait mee.

Wat niet geheel onbelangrijk is, is het bedieningsgemak. Elke keer als ik een nieuw Nokia krijg lijkt alles anders dan ik gewend was. Toch is het menu heel overzichtelijk en makkelijk te bedienen. en eigenlijk alles met maar 4 knoppen. Kortom. Ik zou er een nemen. Hij combineert je camera, I-pod, telefoon en PC. Wat wil je nog meer. Hij kan nog net geen koffie zetten.

Geef een reactie

