F.A.C.T.S 2008 Ghent, Belgie. Grootste sci-fi/strip beurs van benelux

Ik heb er echt helemaal niks mee en dat is vandaag nogmaals bevestigd. Ik was uitgnodigd door een maatje om mee te gaan naar F.A.C.T.S 2008. Dat is de grootste sci-fi/strip beurs van de benelux. Alles heeft te maken met Star-wars, Star-trek, Ghostbusters, manga-strips, tekenfilms en spellen, batman & Robin, Spiderman en wat niet meer. (ik vergeet er vast een hoop)

Anyway, Ik op pad met 3 personen richting Ghent. De auto blijkt wat klein voor 3 grote kerels, (type bouwvakker) En toch, een bmw 320 is niet echt klein te noemen. Alles ging goed tot we natuurlijk over de grens gingen. Het eerste wat opvalt is het enorm slechte wegdek. Dan viel mij op dat er langs het betonnen bouwsel langs de E17 net voorbij hazeldonk een auto van de belastingdienst stond te scannen op auto’s die geen wegenbelasting hebben betaald. Vreemd… Nederlandse dienst in belgie aan het werk. Maargoed. Na een paar kilometer komt er van een oprit 4x politie de snelweg op en blokkeren ons. met zwaailichten en arm gebaren moesten wij allen achter hem blijven rijden met ongeveer 40/50km/h.

Geen idee waarom maar opeens gaan de zwaaillichten uit, ramen dicht en de auto stuift er vandoor. Zijn maten waren van begins af aan al weg. Het leek een beetje op rollende start achter een safety-car tijdens een race want zodra ie weg was blijven wij nog even rijden zij aan zij en een rij tot we in de gaten kregen dat er niks aan de hand was en hup, Ik checkte uit… aangezien ik vooraan reed en de belg naast mij ook nog even zat te denken over wat ie zou doen.. Nog steeds geen idee waar dat nou om ging.

Dus al kleppend over luke, Darth vader en alle anderen. hobbelden we verder door het mooie landschap om een parkeerplaats te zoeken zodat de twee ”sardientjes” even wat lucht konden happen. Als ik wat beter naar KeesKees had geluisterd zou ik gezien hebben dat we nog maar 20 kilometer voor de bestemming waren maar ach. Het was een vrolijke bedoening. Tot we aankwamen. Wat hebben ze daar nou gedaan. Een parcour uitgezet waar je eerst langs loopt om te zien hoe lang de rij is. Ik zeg een kleine kilometer lang? Dus je loopt al 2 kilometer alleen al om binnen te komen. Leuk hoor. Ik meen dat er Star-troopers langs liepen om de rij te ”bewaken” Keurig in pak, zo van de tv geplukt,

Je valt in de rij al van de ene verbazing in de andere. Ik bedacht me dat ik hier tussen duizenden idioten begaf die het leuk vinden om voor 20 euro een foto en handtekening te kopen van ”The big head” William Shattner. (de naam blijkt daar een vloek te zijn, de acteur ook) in de rij stonden twee meiden achter me, niet onaantrekkelijk maar wel wat erg exentriek. Eenmaal binnen was ik zowat doof door het gekakel achter me en het proberen te volgen. Hun afspraak was duidelijk. We zijn een personage en spreken engels. Ik moet zeggen. Mooi accent en vloeiend. Enkel, ze gingen steeds over van vlaams naar engels en weer terug. Het mag dan nederlands zijn maar het is wel weer een taaltje opzich. Moest er eigenlijk wel om lachen. Ondertussen mijn drie maten ook druk kakelen. Het viel me op dat ze ook heel veel one-liners uit films kennen, eigenlijk.. ze kennen ze allemaal. Aan het eind van de rit heb ik er geen woord van onthouden.  Nou zie ik dat dit een lang (en slecht) verhaal is maarja, het was voor een buitenstaander dan ook een hele ervaring.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit heb gekeken naar Star-Wars, Star-Trek enz. Ik heb niks maar dan ook echt niks met Sci-fi en fantasy. Het enige wat ik ken is Space-balls. IK weet het, die is ook slecht.. Maar toen ik dat noemde in de auto kwamen er allerlij one-liners en scenes uit die ik niet heb onthouden. Hun wel.. Ik drijf af.. We zijn aangekomen op de beurs. Nu dacht ik; dit kan niet… 6 hallen 2 verdiepingen vol. Beneden was alles volgepropt met kraampjes over wat je maar wil hebben. Van sieraden, action-figures, t-shirts, zwaarden, complete outfits, een bestuurbare R2D2 (breng een zak geld mee) Hey, verzin het en het is er. Tot mijn grote opluchting ook wat voor mij. Naast de iets te dure R2D2 waren er ook modelauto’s uit films. Van Dukes of Hazzard tot de Bleus brothers mobile en van Knight rider tot Herbie. Ik heb het A-Team busje en de auto van Ghostbusters wel gemist. Evenals een pop van Ghostbusters want ja, die is kool. Ik zal ze wel gemist hebben want het was werkelijk te veel voor iemand die leek is. En zo gingen we zig zag door de zalen heen.

Ik begon te zien dat dit een hobby is van een hoop mensen en net als ik een hobby heb die geld kost is dat voor hun net zo. Ik heb prijzen gehoord voor een kustof outfit van een storm-trooper die tegen de 1200 euro aan liggen. een zwaard kost je tussen de 80 en 250 euro. en zo kan ik veeeeeel meer noemen.

Een andere maat van mij gaat elk jaar met z’n vrouw naar de Fantasy-Fair op kasteel Haarzuilens. Ook helemaal uitgedost als personen die ikzelf nog niet heb thuis kunnen brengen. Ik heb vorig jaar de parkeerkaarten moeten afleveren voor dat festival en toen kreeg ik al een voorbeeldje van die wereld. Overigens, bij mijn maat ook. Ik vond deze beurs veel overeenkomsten hebben met fantasy dus als ik volgend jaar weer mijn auto ter beschikking stel gaat hij ook mee. Ik zal nooit fan worden van dit gedoe. Ik weet niet waarom maar zo heeft ieder zijn hobby toch? Anderzijds heb ik toch een topdag gehad.

Een reactie op F.A.C.T.S 2008 Ghent, Belgie. Grootste sci-fi/strip beurs van benelux

  1. Dr. Spock zegt:

    BEAM ME UP SCOTTY🙂

Geef een reactie

