Krediet Crisis

Tja, iedereen heeft het er over dus kan ik niet achter blijven. Wat heb ik er dan over te melden? Geen idee eerlijk gezegd, aangzien ik al jaren in een krediet crisis verkeer. Afgelopen weken waren echter wel wat bizar. Banken die omvallen en worden overgenomen door de staat, Beurzen die kelderen en IJsland wat op de rand van bankroet staat. Hoe dat alles zo is gekomen? Bush! George W Bush. Als je het andersom bekijkt is iedere bank die omvalt hier schuldig aan omdat ze in de zogenaamde Amerikaanse sub-prime markt hebben belegd. Maar zo is het niet helemaal. Die markt is ingestort door een ingreep van de Amerikaanse overheid die verkeerd is uitgepakt. Verantwoordelijk hiervoor is bovengenoemde.

Aan de andere kant zet ik weer vraagtekens bij mensen die hun geld zetten op een IJslandse bank die een dependance heeft in Nederland. Deze bank, ”IceSave” is onderdeel van het IJslandse Landsbanki en dat is ook nagenoeg failliet. 120.000 mensen hebben hier in totaal 16 miljard euro weggezet en dat is nu allemaal bevroren. Je kan het terug krijgen maar dat is lastig. IceSave geeft indien mogelijk tot 20.000 Euro terug en vanaf 20 tot 100.000 euro staat de Nederlandse Bank garant.

Dan nog snap ik niet geheel waarom iemand zijn spaarcenten wegzet op een IJslandse bank die pas een jaar in Nederland is gevestigd. Wat is er mis met een Rabobank of ING? Ik hoor het je zeggen; ‘lagere rente’. Dat klopt maar dankzij de iets lagere rente die ik krijg en het grote risico wat Rabo en ING niet hebben genomen is de reden dat deze zonder een cent pijn door kunnen gaan. nou ja. ze hebben wel verlies moeten nemen maar niet zoveel dat ze er aan onder door zijn gegaan of zullen gaan.

Helaas is het de Nederlander eigen om alles zo goedkoop mogelijk te krijgen, de beste producten te willen, en zo snel als maar kan van 10ct een euro maken. Achteraf natuurlijk zeuren dat je alles kwijt bent. Ik zie het maar als gokken. Daar verlies je ook meer dan dat je wint. Doe dus maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Geef een reactie

