Porsche Goes Electric

Elektrische Porsche sneller dan gedacht

 

De elektrische auto wordt met de week sexier. Porsche tuner Ruf geeft de 911 een elektrokuur; die verschilt op het oog niks van een normale Porsche. Geen toeval dat juist dit bedrijf zich in elektrische auto’s verdiept: oprichter Alois Ruf heeft zelf een waterkrachtcentrale in zijn achtertuin. 
De kleine waterkrachtcentrale op het terrein van Porsche-tuner Alois Ruf in het Beierse Ort Pfaffenhaus levert jaarlijks 35 miljoen kWh elektriciteit aan het Duitse net. Die productie heeft Ruf geïnspireerd tot het bouwen van de eRuf, een elektrische Porsche 911. “Met de jaarproductie van onze centrale kunnen we deze auto 3.500 keer rond de aarde laten rijden.” Per 100 kilometer kost de elektrische 911 2,50 tot 5 euro per uur.
Deze eRuf konzept Modell A is een eerste prototype. Hij is voorzien van elektromotor die op de vaste plek achterin zit. Hij weegt 91 kilo en heeft een vermogen van 204 pk. De maximale trekkracht is 650 Nm en die komt vrij vanaf 0 toeren per minuut. Ruf gebruikt lithium ion-accu’s van het Amerikaanse Axeon. Aanvankelijk was een van de doelen om de elektro-elfer in zeven seconden van 0 naar 100 km/u te laten sprinten. “Maar dat lukte al bij een van de eerste testritten,” vertelt Ruf. “De auto is sneller dan we dachten.”
De eRuf Modell A heeft een topsnelheid van 225 kilometer per uur. Het prototype weegt 1.910 kilo; de simpelste benzinegestookte 911 legt 1.390 kilo op de schaal. De gewichtstoename komt omdat het complete accupakket 537 kilo weegt. Ruf wil de eerste e-911’s al in 2009 aan klanten afleveren. Hopen dat hij dan wat is afgevallen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: