Verkeersregels en rijbewijs kwijtraken.

Wat mij vanmiddag overkwam heb ik in de 9 jaar dat ik een auto bestuur nog niet eerder meegemaakt en eerlijk gezegd.. het moet ook niet veel gekker worden.

Het is zaterdag ochtend en mooi weer. ik stapte in de auto om een ritje te maken. Dit doe ik vaker want een 6-cyl. BMW is niet echt gemaakt voor de korte stukjes die ik vaak door de week rijd. In het weekend mag ik dan graag een beetje touren, ook omdat er dan weinig verkeer is en het gewoon lekker rijden is.

Dus ik ben na een uur weer in mijn dorp. En op een lokale doorgaande weg heb ik gelijk vanaf het begin een man voor met 30km/h. Een snelheid die mijn auto niet lekker kan hebben. Ik besluit dan ook deze beste man in te halen maar dat ging een beetje anders.

Aan mijn kant alles netjes, afstand, geen tegenliggers. dus ik kan hem op snelheid inhalen. Keurig richtingaanwijzer en… Gaat die klojo middenop rijden om mij niet te laten passeren. Nou heb ik niet alleen het B-rijbewijs maar ook een rijvaardigheids certificaat bij die een afgeleide is van de politie rijopleiding. Ik kom er wel voorbij dacht ik.

We kwamen aan bij een kruising met verkeerslichten, voorsorteerstroken en veel ruimte. Dus ik zet mijn auto naast de kleinere auto met 3 personen erin. Mijn doel was op te trekken bij het verkeerslicht en het hondenhokje achter me te laten. In plaats daarvan stapte er een man uit en liep op mijn portier af. ”Of we even langs de kant konden gaan staan zo.” Tuurlijk, ik ben wel in voor een gesprek. De personen waren het respectabele typen en gewoon nette mensen. Dus als we langs de kant staan en ik word aangesproken op het feit dat ik wilde inhalen binnen de bebouwde kom. Mijn antwoord was ”nou meneer, u rijd 30km/h en je mag hier 50km/h. Ik mag hier inhalen en dat doe ik dan ook.”

De man was verontwaardigd en begon mij op straffende toon toe te spreken dat ik de regels wel zou moeten kennen en moest weten dat ik daar maar 30Km/h mocht. Waarop mijn antwoord was of dat de reden was waar hij een ongeval voor wilde veroorzaken. Ik had namelijk mijn inhaalpoging kunnen doorzetten met alle gevolgen van dien.

Geef een reactie

