Verwacht: Luchtvaart ongeval vliegbasis Soesterberg

Met andere woorden, er komt een Chinook binnen met problemen. Ik hoor u denken, dat kan gebeuren. Jazeker dat kan gebeuren maar in dit geval gebeurd het ongeveer 5 keer in 1,5 maand tijd. Oke, ik kan niet alleen de Chinook benoemen want ook de Cougar heeft een redelijk noodlandings lijst.

Toen de Koninklijke Luchtmacht deze toestellen nieuw kocht waren er wat probleempjes. Belanrijke motor-onderdelen bleken te bevriezen en de schuifdeuren vielen er spontaan uit. Nu zijn we een paar jaar verder en leek alles goed te gaan. Tot ongeveer 2 maanden geleden toen de branweerpieper voor het eerst sinds jaren de halve regio opriep om te assisteren bij een verwacht luchtvaart ongeval, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet.

Uiteindelijk zijn alle heli’s tijdig geland. De laatste info die ik heb zegt dat Nederland 17 Chinooks heeft waarvan 6 uitgezonden zijn. Toen de Chinooks voor het eerst naar nederland kwamen zijn er een paar nieuw gekocht en een stel geleased bij de Canadezen. Voor zover ik weet hebben we nog een paar geleasde toestellen vliegen en nou kan ik me voorstellen dat die wel wat problemen gaan vertonen. Toen Nederland deze toestellen kreeg waren ze al dertien jaar oud. Was dat niet eind jaren negentig.

Over de Cougars had ik toen al bedenkingen, Het is frans fabrikaat en dat is ook wel gebleken…

Mocht iemand het beter weten, meld het dan hier op het log. Ik ben er al weer 8 jaar uit en mijn parate kennis kan iets verouderd zijn.

Geef een reactie

