Vanaf 2 maart geen alcohol en tabak meer onder de 20-jaar

alcoholonderde201

De branche organisatie van Supermarkten heeft besloten om vanaf 2-maart 2009 de leeftijdsgrens voor alcohol en tabak verkoop te verhogen van 16 naar 20-jaar.

Ben je onder de 20 of lijk je jong, dan zullen medewerkers van de supermarkt je vragen naar je legitimatie. De maatregel zou zijn genomen omdat dit makkelijker controleren is. Officieel ligt de leeftijdsgrens nog op 16-jaar.

Voor het personeel achter de kassa veranderd er ook wat. Zij krijgen extra trainingen en leidinggevenden gaan dit in de gaten houden.

Voorlopig geld de legitimatie-eis alleen in Nederlandse supermarkten. Onderzoek wijst uit dat een kwart van de jongeren alcohol koopt in de supermarkt, eenderde bestelt in een cafe.

18 reacties op Vanaf 2 maart geen alcohol en tabak meer onder de 20-jaar

  1. fien zegt:

    OMg serious … beter gaan ze dat niet flikke

  2. DH/AvH zegt:

    Het is nog niet duidelijk of het alleen een legitimatie maatregel is of ophoging van de leeftijd. Ik heb de branche organisatie om opheldering gevraagd maar tot nu toe is het stil.

  3. Kendra zegt:

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik er echt helemaal niks van geloof. Ik zou niet kunne begrijpen dan je b.v vanaf je 16de wel achohol mag kopen maar geen tabak.
    Zowizo vind ik het belachelijk dat ze de leeftijdsgrend zouden verhogen zonder dat het uigebreid op het nieuws te zien en te horen zou zijn geweest.

    Maargoed, ik denk niet dat dat gebeurt.

  4. DH/AvH zegt:

    Het zou alleen gelden voor de supermarkten en is voor alcohol en tabak. Ik heb om een reactie gevraagd bij de organisatie maar geen antwoord gehad. Je kan dus als 16-jarige je biertje gewoon bij de slijter halen en je sigaretten bij de tabakshop ofzo.
    Het is een uiterst vreemde regel en ik vraag me ook nog steeds af of dit wel door gaat. De tijd zal het leren.

    D.H.

  5. Bas zegt:

    Hallo,

    Ik schrok net zelf ook even in de supermarkt toen mij dit werd verkondigd door een cassiere.
    Direct gaan googlen etc.
    Ik kwam al snel terecht op de site, http://www.noggeen20.nl.
    Hierop staat duidelijk dat men zich tot de 20 jaar moet kunnen identificeren, de leeftijdsgrens blijft 16 jaar.

  6. DH/AvH zegt:

    Ik heb die site eens bekeken en het slaat dus echt nergens op. Zolang je maar kan aantonen dat je 16-jaar of ouder bent is er geen probleem. Ik ben gelukkig niet meer van toepassing op deze doelgroep. Waar het om gaat is dat de kassiere een 16-jarige niet kan onderscheiden van een 20-jarige…. Ik zou wat aan de training gaan veranderen.

  7. Terry zegt:

    Hoe bedoel je!

    Maak het even moeilijk!

    ze denken dat het gaat werken,

    maar eigenlijk doet dat het niet!

    net zoals sigaretten duurder maken ofzo.

    heeft dat geholpen? nee hoor mensen kopen gewoon door.

    en mensen blijven ook andere mensen vragen om voor ze te halen!

    geloof me dit zou voor geen reet werken!

    nederland word steeds achterlijker!

  8. DH/AvH zegt:

    Tuurlijk gaat het niet werken. maar dat ligt voor de hand. De automoblilist is ook al jaren de dupe van regeltjes en maatregelen die toch echt niet verhelpen dat de file problemen minder worden. Zo zijn er inmiddels talloze maatregelen en wetjes te vinden die nergens op slaan en uiteindelijk de burger geld kosten. ”Nederland word steeds achterlijker” is wel enigzins waar.

  9. Rotterdam zegt:

    Zwaar kinderachtig dit zeg! GVD pedofiele, inbrekers, junks lopen gewoon buiten! Nederland draait door!

    GVD in de flowerpowertijd zaten deze zelfde mensen die nu deze achterlijke dingen verzinnen zwaar aan de lsd! Zeker blijven hangen!

  10. Ibrahim zegt:

    En weet je nou wat het mooiste van dit alles is………. Als je hier nu schrijft dat de mensen die dit bedenken achterlijk zijn! Dan word je morgen van je bed geligt!

  11. michael zegt:

    Ik ben 20 jaar maar ik ken je vertellen dat ik tocht echt wel me biertje en me pakkie peuken gewoon koop ben eindelijk net uit dat kinderachtige gevraag om legitimatie krijg je dit😛 maar ik lag er gewoon om.

  12. Jannus zegt:

    Ey wayoo man stress .. ben je net 16 shit man denk je van yess.. komt dit stomme land weer met nieuwe lelijke regeling man. wtf laat al die mensen zelf bepalen wat ze willen toch ? als ze graag roken of drinken nou en laat ze lkkr. mensen op school stressen m dood alles.

  13. WAT IS JOU PROBLEM ? zegt:

    WAYO ZEMMER ! dat is pas gierig, jonge als ze dit echt flikken vliegen er pijpbommen naar diegene die het heeft bedacht,wollah! hij word gewoon beroof, uitgekleed en geneukt.

  14. ricardo zegt:

    wat is stel flikkers.
    maar als dat niet met luk bij een super markt haali k het wel bij music store en cafe’s

  15. Me zegt:

    Jullie leze niet goed mensen

    Jongeren tussen 16 en 20 jaar die alcohol of tabak kopen, wordt gevraagd klaar te staan met hun legitimatie;
    Als zij 16 jaar of ouder zijn, is er geen probleem

    noggeen20.nl

    je krijgt wel je alcohol mee je moet alleen id laten zien als ze d ‘r om vrage.. wat eerst ook al was. ma nu vrage ze d’r iets sneller na .. boeiend?

  16. DH/AvH zegt:

    Klopt. Het is enkel om aan te tonen dat je boven de 16 bent. Vergeet je Id-kaart dus niet mee te nemen.

  17. Meisje dat het met Terry eens is zegt:

    Ik ben het opzich best wel met die Terry eens,
    Want ik ben zelf nog geen 16,
    en rook ook gewoon een pakje per dag
    Deed ik toen, en doe ik nu nog steeds, lang leve oudere vrienden woehoe..
    En trouwens ik ben inderdaad nog geen 20 nog lang niet.
    Maar mij is nog nooit gevraagd om me legitimatie?
    En nu nog niet?
    Ik ga er gewoon heen en zeg mag ik een pakje camel
    en dan krijg ik als andwoord
    5 euro alstublieft..
    Tchhh nutteloosheid.

  18. anoniem? zegt:

    Kompleet nutteloos..
    Als mensen onder de 16 het niet mee krijgen sturen ze gewoon een vriend broer of zus.
    zin zal het niet hebben.

Geef een reactie

